Mindfulness

Weert

Wat is mindfulness?

De wereld wordt steeds hectischer en stressvoller. We bellen onder het autorijden, helpen de kinderen met hun huiswerk tijdens het koken en kijken televisie terwijl we sporten. Het wordt steeds lastiger om de balans te vinden tussen je werk met drukke agenda's, rust en ontspanning. Iets doen zonder aandacht veroorzaakt gepieker en spanning. In plaats van ons gevoel te volgen, laten we ons leiden door wat moet. Mindfulness helpt je om dat patroon te doorbreken. Met heel eenvoudige praktische oefeningen.

Centraal in mindfulness staat aandacht. Aandacht voor jezelf, voor het moment, voor anderen, voor je lichaam, voor je gedachten, voor je ademhaling, kortom aandacht. Gewoon heel simpel aandacht hebben voor het nu, voor het moment. Door die aandacht te hebben en deze te richten ga je meer zien en merken van wat er gebeurt met jezelf en met jou in de omgeving. Je tilt jezelf even iets op uit de situatie, waardoor je meer zich krijgt op wat er gebeurt, en wat er nu werkelijk aan de hand is. Dat inzicht geeft invloed. Je kunt door je aandacht te hebben iets aan de situatie veranderen als je dat zou willen. Je krijgt zelfkennis over hoe je gewend bent te reageren op iets en hoe je gewend bent te denken in een situatie.
In de praktijk blijkt dit niet gemakkelijk. We zijn vaak met ons lichaam op de ene plaats en met ons hoofd ergens anders. Het unieke van elke ervaring gaat hierdoor vaak aan ons voorbij.

Voor wie is mindfulness?

Mindfulness is bedoeld voor wie:

  • Bewuster wil leven
  • Minder in zijn hoofd wil zitten
  • Wil leren mediteren
  • Weer wil genieten van de kleine dingen in het leven
  • Last heeft van stress, spanning, onrust, burn-out, vermoeidheid, slaapproblemen, angst of depressieve klachten
  • Last heeft van lichamelijke klachten als chronische pijn, hartklachten, hoge bloeddruk, hoofdpijn etc...

Mindfulness wat voor jou? Neem dan direct contact op!

"Mindfulness leert om op een bewuste manier met klachten om te gaan"

Wat leert mindfulness mij?

Stress en pijn
Stress en pijn gaan vaak gepaard met veel weerstand en frustratie, die op hun beurt zorgen voor een verergering van de klachten. Mindfulness leert om op een bewustere manier met stress en pijn om te gaan. Enerzijds leer je ruimte te geven aan vervelende gevoelens. Aan de andere kant oefen je om je aandacht meer in het moment te brengen, waardoor je makkelijker kunt loslaten.

Vriendelijkheid
Vriendelijk of mild omgaan met onszelf en anderen is helaas niet vanzelfsprekend. We kunnen vaak erg kritisch zijn, ook voor ons zelf. Mindfulness leert om onszelf en de wereld op een vriendelijke manier tegemoet te komen.

De mindfulness training

  • 8 weken
  • 2 uur per week
  • Groepsbijeenkomst
  • Aandachtsoefeningen
  • Geleide meditaties
  • Mindful bewegen
  • Cognitieve oefeningen
  • 30-45 minuten thuis oefenen per dag

Contact

De mindfulness traning wordt gegeven door de haptotherapeute Sonja Doesburg en de psychosociale therapeute Els Wessels.
Kosten: € 360,00 inclusief CD's en werkboek, voor eventuele vergoeding zorgverzekeraar neem contact met ons op.
De cursus wordt gegeven op maandagavond van 19.30 – 21.30 uur. Voor de cursusdata neem contact met ons op.
Deze cursus vindt plaats in het pand van Topfysiotherapie® en haptotherapie De Basis, Noordkade 2, 6003ND Weert.

Voor meer informatie van aanmelding kun je contact opnemen met de volgende praktijken:

Topfysiotherapie® en haptoherapie De Basis Weert:

E:
debasisweert@topfysiotherapie.nl
W:
www.topfysiotherapie.nl/debasisweert
T:
0495-532334

Psychosociale therapiepraktijk Overhoop:

E:
info@overhoop.com
W:
www.overhoop.com
M:
06-22312898